Translate

fredag den 30. maj 2014

Planter fra tidligere have i potter med egen pottemix

 I forbindelse med at jeg skulle i praktik i norge, var det desvære ikke længer muligt at have mit stykke jord i den gamle have.
Jeg var allerede på praktikstedet, og skrev over mail til have ejeren, og hun skrev at vi skulle hente planterne snarest muligt. Jeg var ikke selv hjemme i Danmark, så jeg lavede denne plan over haven og gav planterne numre så min kæreste kunne hente planterne, og vide præcis hvor hun skulle lede efter dem.
Desvære var mange af planterne allerede smidt ud, men vi fik reddet de vigtigste.
 Her er de jordbær jeg såede fra frø, og som senere blev plantet ud i den gamle have. Dog ved jeg ikke om det er månedsjordbærene eller havejordbærene de her.




nogle bærbuske..
 nogle porer fra sidste år som overvinterede.. måske kan de give frø i år.
 Gulerod fra sidste år. måske den også kan give frø.
Det var en mild vinter så mange ting har overlevet selvom de har stået ude i havejorden.
 Inden jeg tog afsted til praktik fik jeg lavet en jordblanding.
Jeg havde desuden også været forbi i den gamle have for at se om der var nogle planter som vi kunne bruge i vores nye have.
Jeg tror det her var hvad jeg tog med hjem:
pebermynte
fransk syre
anis isop
citron mellise
rabarbar
hindbær
samt en bærepose fyldt med komposteret hestegødning

Fra hestegødningen lavede jeg en jordblanding til ompotning osv.
den bestod af 25% komposteret hestegødning, 25% pottemuld og resten (50%) havejord.
Jeg lavede en murebalje fuld.

Jordblanding blev brugt op hurtigt da min kæreste fik hentet mange af de andre planter fra den gamle have, og de alle blev pottet i potter og stilt i drivhuset.
Efterhånden som det blev brugt op indså vi at fik brug for mere, så vi blandede det op med mere havejord. Det var ikke optimalt pottemuld, men bedre end almindelig havejord, og billigere end at købe en masse sække pottemuld.
Næste år bliver det nok bedre, hvis vi da får brug for noget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar