Translate

fredag den 19. april 2013

opfølgning på min indendørs køkkenhave

Her kommer der en lille opfølgning på de frø jeg har sået i starten af april..

efter ca. 1½ uge stødte jeg dog ind i nogle problemmer..

der begyndte at komme en slags mug på navneskiltene (træpindende) og diverse steder på jorden.

 






og der begyndte at komme fluer i lejligheden.

Efter at have forhørt mig på diverse forum fandt jeg ud af at de kaldes sørgemyg og både dem og muggen skyldes at jeg overvandede jorden/mine planter da den konstant fugtige jord var gode vilkår for svamp, mug og skimmel, og jorden havde perfekte forhold for at sørgemyggen kunne lægge æg i jorden som kunne blive til larver og spise alle røderne på mine grøntsager.
Men jeg fik hjælp i tide og slap af med dem..


Jeg fik disse tips til hvordan man slipper af med dem hvis skaden er sket.


- Lad jorden tøre ud. (jeg fik afvide at hvis jeg lod jorden tøre lidt ud inden jeg vandede igen ville manglen på vand dræbe ægene som sørgemyggene mulligvis kunne have lagt, eller larver som er udklækket hvis det skulle være så slemt, dog var det ikke i mit tilfælde. Ved ikke engang om de havde lagt æg men bare for at være sikker. Dog skal man finde en balance så planterne ikke dør af tørst. Jeg vandede først mine planter igen da de begyndte at hænge, og nogle af dem har jeg stadig ikke vandet siden da jeg kan mærke at der stadig er lidt fugt i jorden i bunden af nogle af potterne.)

- Dræb myggene (man kan bruge fluepapir eller bare gøre det på den hårde måde)

- Luft ud en gang om dagen. Myggene kan ikke lide koldt luft. (jeg luftede ud i en time tror jeg og har ikke set nogle myg siden)


- Stil et lille glas med juice, eller eddike, med lidt vand og opvaskemiddel i. De vil søge ned i væsken og være fanget i den. (jeg prøvede dette tip men fik aldrig set om det virkede da myggene allerede var borte og lige så godt kunne fjerne fælden igen efter et par dage da der intet var at fange)


- Tildæk jorden med kaffegrums. Når man skal vande fjernes kaffegrumsen og efter man har vandet ligges nyt. Fluerne/laverne kan ikke lide kaffen og søger ned i planeterne i stedet. Der sker intet med planten og da de søger ned udklækkes de ikke til fluer.
(dette tip har jeg ikke prøvet syntes bare det var værd at have med)


- Tag en lille frysepose og kom ketchup og et stykke frugt i (helst rådden). Lad posen stå åben på bordet natten over. Næste morgen går man hen og lukker posen med det samme og bagefter kan man se efter om man har fanget nogen fluer.


(dette tip har jeg heller ikk prøvet)





Jeg fik disse tips til at forhindre mug/svamp og sørgemyg i fremtiden:

- hold ikke jorden for fugtig. det er især vigtigt den er tør for oven. (vand gerne nede fra.. dog skal man selvfølgelig vande oppefra så længe det stadig er frø eller meget små planter hvor rødderne ikke kan suge vandet ordenligt til sig nede fra bunden)

- sørg for at planten kan dræne og ånde. (jorden skal være velegnet. Mit var en blanding af købt jord og jord jeg havde gravet op, hvilket der kunne være sygdomme i, så mit råd til andre er at bruge rent pottemuld fra butikken til at starte så og stiklinger i, da det indeholder de rigtige mineraler osv. og er sygdomsfri og jorden kan dræne og planten kan ånde. Udover pottemuld er det meget godt at anskaffe sig noget "så og priklemuld" som beskrevet i mit forrige indlæg, og lade det være det øverste lag i potten. Man kan også fylde potten med pottemuld og bare ligge frøet og sprede lidt "så og priklemuld" og bagefter i et tyndt lag istedet for at lave huller til hver enkelt frø. Jeg fik desuden kritik for nogle af mine hjemmelavede potter som var plastikposer med alt for små huller i bunden da folk ikke mente de kunne ånde og dræne ordenligt, hvilket de kunne have ret i, men de skal alligevel snart plantes ud så skide være med det, bare for fremtiden.)

- brug plastikskilte istedet for træpinde (træpindene rådner i jorden og fremprovokerer processen)


Problemmet var løst forholdsvis hurtigt og planterne er på dupperne igen..

Jeg fik desuden anskaffet mig endnu en brombærplante samt nogle stiklinger fra Blåbær, Ribs, røde vindruer, hvide vindruer, forårshindbær, efterårshindbær, og taybær.
og så prøvede jeg at tage kernerne og stilken fra nogle "gloster" æbler jeg havde købt og putte dem i jorden.

Her er et billede af brombærplanten da jeg fik den.
Jeg puttede den i en bærepose med pottemuld omkring røderne og stilte den indendørs for at give den en god start.









Her er nogle billeder af alle planterne som de ser ud i dag næsten 3 uger efter såning. (dog er stiklingerne fra Blåbær, Ribs, røde vindruer, hvide vindruer kun 1-1½ uger gamle og forårshindbær, efterårshindbær, og taybær kun 5 dage gamle og den store brombærplante fik jeg ca. for en uge siden)

Her er brombærplanten og den ser betydelig bedre ud end da jeg fik den. Jeg har fjernet døde grene og blade og den har fået nye skud og nye blade, og  der er groet nye skud op fra jorden i massevis.

 oppe i højre hjørne på dette billede ses sukkerærterne (pisum sativum).
og den sorte bakke i midten var den bakke kartoffelplanter jeg lod stå udenfor, den kom indenfor da der begyndte at være frost om natten og der skete desuden ingenting sammenlignet med dem som var indendørs som spirede helt vildt.
de tre potter mellem brombærposen og kartoffelbakken er jordbærplanten af arten Korona, Polka eller Sonata, og sød peber (capsicum annuum), og blåbær stiklinger.
nede i venstre hjørne i marmeladespanden er en cherrytomat (solanum lycopersicum) og i dåsen ved siden af er oregano (origanum vulgare L.)
De små potter nær døren kan ses på næste billede..


Her ses de små potter fra forrige billede.
den øverste på billedet i dåsen er basilikum (Ocimum Basilicum L) og bag den er en engangskop med blåbær stiklinger i.
de to engangskopper i midten er blåbærstiklinger og ribs stiklinger.
resten er nogle ekstre frø jeg såede et par dage efter de andre i nogle shotsglas med plastikposer indeni med huller i bunden og det er:

krybebønne (phaseolus vulgaris)
Spinat (spinacia oleracea L.)
Æble "gloster"
squash (cucurbita pepo)
kepaløg (allium cepa)
Tomat (solanum lycopersicum)
ukendt (navneskilt forsvundet)
miniagurk (cucumis sativus)



Her ses jordbærplanten af arten Korona, Polka eller Sonata igen sammen med sød peber (capsicum annuum) i shotsglasset, og blåbær stiklinger i engangskoppen.

og de to ærter i bagrunden
 Her kan man virkelig se at der har været gang i den. de har kun blevet sået for 3 uger siden men ngole af planterne er blevet ret store allerede.
Her ses 2 miniagurk (cucumis sativus) til venstre, 2 sød peber (capsicum annuum) ved siden af (dog er de fyldt med ukrudt da jeg ikke kan kende forskel på ukrudtet og selve peber planten, men hvis der er nogen som har et billede af denne peberplante sort så send det gerne eller hvis i vil kan jeg sende et nærfoto af potten så i kan udpege planten bland ukrudtet., og så er der hovedsalat (lactuca sativa) i de 4 potter til højre (dog ser det ud til det kun er 1 der er kommet).
De 4 engangskopper er: forårshindbær, efterårshindbær, og taybær men ved ikk hvilke der er hvad da jeg fik mixet stiklingerne så har bare skrevet alle 3 navne på de 4 potter.

Her kan i se at jeg har klippet låget af æggebakkerne og sat dem under som opsamlingsbakker og jeg har lavet huller i bunden af hvert "æg" så jorden kan dræne.
i hver række er der 3 af samme plante og der er 10 rækker i de to æggebakker.
Den sidste række helt til højre er skubbet ind under en bakke for at give den mørke.
så her er sorterne fra venstre til højre:

- Chilipeber (Capsicum annuum)
- kepaløg (allium cepa)
- porre (allium ampeloprasum)
- purløg (allium schoenoprasum)
- persille (petroselinum crispum)
- squash (cucurbita pepo)
- krybebønne (phaseolus vulgaris)
- Havejordbær (Fragaria x ananassa)
- Havejordbær (Fragaria x ananassa) ja der er 2 rækker!
- Månedsjordbær (Fragaria vesca var semperflorens)


De to bakker under æggebakkerne er sommergulerod (Daucus Carota L) hvor 15 ud af 16 er spiret.
den høje spand er en lille brombær plante og en stikling som jeg fik fra starten før alle de andre.

Her alle de høje planter kartofler, og den firkantede torskerognsdåse til venstre og den runde annanasdåse til højre er Mynte. De 2 engangskopper er forårshindbær/efterårshindbær/taybær.
De to planter i bakken oppe i højre hjørne er ikke kartoffelplanter som de andre i bakken men Tomat (solanum lycopersicum).


nederst til venstre er Spinat (spinacia oleracea L.) og nederst til højre er jordbærplanten Korona/Polka/Sonata.
Øverst i venstre bakke er der i den lille engangskop Vindrue (rød eller hvid) og i den høje creme fraiche beholder brombær.
øverst i højre bakke er der tyttebær i dåsen og æble "gloster" i shotglasset.





Tak for kigget

følg med når de nye stiklinger forhåbentlig kommer til livs, og så skal jeg desuden have alle planterne ud på terasen når nattefrosten er væk, og så skal hele vindueskarmen fyldes med engangskopper med nye frø, og denne gang vil det forhåbentligt gå 100% efter planen efter jeg har lært et par ting.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar