Translate

lørdag den 27. april 2013

Planterne skal udendørs

Så er det ved at være tid til at få planterne fra vindueskarmen ud på altanen så jeg kan få sået nogle nye..

Jeg har hørt at planterne skal tilvænnes klimaet udenfor og man ikke bare kan stille dem ud fra den ene dag til den anden..

normalt ville man nok tage dem fra vindueskarmen og ud i drivhuset et par dage og så plante dem ud i haven, men mine skal jo ikke plantes ud i haven da jeg blot har en altan og derfor har jeg heller ikke noget drivhus jeg kan afhærde/tilvænne dem i så har fået afvide at jeg kan stille planterne ud i dagstimerne og så stille dem ind om natten igen og sådan gør jeg ca. 3-4 dage og derefter kan de blive derude konstant.

Jeg har omplantet de fleste af planterne til større og bedre potter.

Her er f.eks. kartoflerne som er blevet plantet i bæreposer. Dog ved jeg ikke om de er blevet plantet dybt nok da jeg har fået afvide de skal 10-15 cm ned i jorden men jeg ved ikke om det er lige meget da de jo allerede er vokset op nu.
Lige nu er der ikke mere end 2-3 cm fra jordoverfladen og ned til kartoflen og selve potten/posen indeholder ca. et  16 cm lag af jord så vil tro der er 8 til 11 cm jord under kartoflen.
Blandingsforholdet til jorden jeg har brugt er: 1 spandfuld pottemuld med 4 håndfulde "Planteskolejord", 4 håndfulde "så- og priklemuld" og 2 håndfuld almindelig havejord.

 Jeg har været ude ved en dame og hente nogle jordbærplanter, og det endte med at hun gav mig en spandfuld og efter jeg ompottede dem talte jeg dem til 33 stk.
Jeg ompottede ca. halvdelen af jordbærende i deres egen jord som var faldet af rødderne i spanden (almindelig havejord) og resten tror jeg fik samme blandingsforhold som kartoflerne.
Jeg fik også en rabarber med hjem og nogle nødder til at så nødebuske.
Hun gav mig også diverse have udstyr som jeg kunne få brug for: en spand, en stak potter, nogle bambuspinde og nogle plastikringe til at holde planten op af bambuspindende..
tak for det hvis du læser dette indlæg :)

 Her er rabarberplanten som jeg fik af hende.
Jeg har plantet den i en bærepose ligsom kartoffelplanterne..
 Her ses en bakke kartoffelplanter som stadig ikke er vokset så meget op endnu..
ovenpå bakken står nogle engangs ølkrus som jeg har lavet huller i bunden og brugt som potter til nogle af de jordbærplanter jeg fik.
Der var 4 stk. af en sort og 29 af den anden sort som var vist på forrige billede
Så er der en gammel creme fraiche beholder som er potte for en brombærplante.
og bæreposen til højre er en stor brombærplante. potten midt imellem er en blåbær plante.
Her er alle planterne fra vindueskarmen så kommet ud til afhærdning på altanen..
Jeg startede med at stille dem ud for 3 dage siden hvor de bare stod ude 3-5 timer.
For 2 dage siden stod de ude halvdelen af dagen.
I går stod de ude hele dagen.
Og i dag skal de også stå ude hele dagen, og så tror jeg at det er sidste nat de kommer indenfor igen, og fra i morgen når de kommer ud vil de blive stående derude..
Og så skal jeg ha sået nogle nye planter i vindueskarmen.

Som i kan se er de fleste af planterne blevet pottet om i større og bedre potter end de forrige, og jeg håber at de fleste af dem ikke vil kræve mere ompotning, selvom der dog er et par stykker jeg ikke havde nogle store nok potter til.
Her er de største af planterne..
De har vokset en del siden jeg såede dem for ca. 4 uger siden.














Her er planternes sidste aften i vindueskarmen inden de skal pemanent ud på altanen i morgen..

Som i kan se har jeg sat hvidt papir op hele vejen rundt langs kanten, det er for at reflektere sollyset tilbage når der da ellers er sol.
Der er ikke særlig mange timers sol pga. den ovenliggende lejligheds altan som skygger for min vindueskarm, så kun nogle timer om dagen er vinklen på sollyset korrekt til at ramme planterne så derfor kan man ligeså godt få maksimum ud af solen når den er der.

følg med på bloggen når jeg får sået de nye planter og de gamle får lov at gro sig store på altanen.. vi ses

Ingen kommentarer:

Send en kommentar