Translate

fredag den 14. juni 2013

De første planter i køkkenhaven

Nu er de første planter kommet i jorden.

Lotte Kramer fra deljorden.dk har været forbi med nogle hindbær rodskud, rabarber, kål, chiliplanter, og en plante jeg ikke husker hvad hedder og noget fåreuld til gødning i jorden.
1000 tak for det.

Hindbærene skulle helst ha været i jorden samme dag eller dagen efter men der gik 3-4 dage før jeg fik dem i, men de skal nok klare sig.

Jeg kan lige forklare hvordan jeg har sat dem i jorden.

 Først graver man et godt stort hul hvor der er plads til både kompost, møg, jord og plante.

Vær opmærksom på at det er ikke alle planter som skal have samme mængde kompost eller møg ved plantning, nogle skal måske slet ingen have.
Spred et lille lag kompost.
 Spred et lag møg. Jeg har brugt hestemøg.
spred et lag jord ovenpå møget og komposten så rødderne ikke kommer i direkte kontakt med det når de stikkes ned i hullet.
 giv det noget vand.
 Sæt planten ned i hullet.
Her er mine hindbærplanter så små at man knap nok kan se det hul de skal være i men det er der.
 dæk jord omkring plantens rødder.
 Stamp godt omkring planten så rødderne får god kontakt med jorden og der ikke er store hulrum af luft.
 Giv massere af vand for at give en god start til planten.
Jeg har læst at det er bedst at udplante lige efter regnvejr eller mens det regner.
Men man kan også bare selv give dem noget vand eller plante på et tidspunkt hvor man ved der vil komme nogle dage med regn lige efter.
Her er alle mine hindbærplanter.
De andre planter på billedet er dem som var der fra start, og som først kan blive flyttet til efteråret.


følg med på bloggen når jeg får sat nogle flere planter i jorden.

2 kommentarer:

  1. Hej Daniel
    Dejligt at se planterne i jorden. Håber de klarer det, men med alt den regn vi har fået på det sidste skal det nok gå.
    Held og lykke med det hele.
    Kh Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Lotte..
      ja de ser ud til at klare sig de fleste af dem..
      de øverste grene hang lidt da de kom i jorden men jeg støttede dem med nogle bambuspinde lige til at komme sig, men de er dog blevet taget fra dem igen.

      jeg skal nok ud til haven i morgen så kan jeg lige se hvordan de har det..

      hvis du har andet du skal af med er jeg altid modtagelig :)
      skal du bruge noget selv kan du komme og se de forskellige ting jeg har i haven..

      Slet