Translate

søndag den 2. juni 2013

Tilbage fra ferie..

Jeg har været på ferie med min kæreste ved hendes forældre i Italien fra fredag d. 10 maj til d. 22 maj og har  fået min bror til at passe mine planter mens jeg var væk.

Alle de mindste planter og de nysåede planter i æggebakkerne stilte jeg hjem til ham i hans drivhus så de kunne få vand hver dag, og resten lod jeg stå her ved mig og så kunne han nøjes med at komme her og vande et par gange om ugen, da det var lidt større planter som kan klare sig længere og kan holde på mere vand i deres store potter.

Nu er jeg så kommet hjem igen og planterne så egentlig gode nok ud selvom mange af dem var ret våde og måtte tørre i nogle dage uden at få vand. Nogle af dem havde også fået for meget vand og var rådnet (f.eks. mange af jorbærene som stod indenfor), men der var også to af æggebakkerne som jeg stilte ud til min bror der var helt udtørede og døde af tørst da han ikk fik dem vandet hver dag som de havde brug for, da der var så lidt jord i dem til at holde på vandet.

De planter som jeg lod stå hjemme ved mig kunne klare sig mange dage uden vand dels fordi de havde større potter, men også fordi jeg stilte dem væk fra direkte sollys (de skal dog ikke stå i komplet mørke). Jeg lagde aviser på gulvet et stykke væk fra vinduet og ovenpå aviserne lagde jeg bæreposer (som man kunne få gratis på biblioteket) som var skåret op til plastikstykker, og der stod alle planterne så.

De planter som var hjemme ved min bror stod i hans drivhus undtagen to æggebakker som vi lod stå uden for da det var for varmt for den type frø som var i dem. Det var de samme æggebakker som overlevede da de fik vand fra regn osv. og de andre to æggebakker døde af tørst inde i drivhuset. Stiklingerne døde også, men næsten alt det andet var i god tilstand da jeg kom hjem.

Det overaskede mig meget, da jeg så hvor store nogle af planterne havde blevet.
Her kommer nogle billeder af dem. Bemærk at billederne ikke er fra dagen hvor jeg kom hjem men ca. en uge efter (havde ikke lige tid til at tage billede med det samme).










Mine store tomatplanter
Siden jeg er kommet hjem er der sket mange nye ting og jeg har haft lidt for travlt til at kunne skrive indlæg om det, men det kommer nok, bare lidt forsinket..
Jeg har bla. fået kontakt til en ældre dame som har brug for en til at passe haven og som betaling får jeg et stykke af haven til at dyrke mine egne grøntsager, det kommer der mere om i næste kapitel som hedder "2. step - Køkkenhave"
udover det har jeg besøgt Riskov bibliotek som har en kampagne for tiden som hedder "DYRK!dit bibliotek" og har fået lov til at lave et dybdegående højbed som det kaldes når man graver græsplænen op og planter noget i den.
Og så har jeg fået sat mine altankasser op og sået nye planter i som skal ud i min nye have.
alt det kan i læse mere om i næste kapitel i min rejse mod livet som selvforsyner.
Disse to krus indeholder sød peber og en masse ukrudt men jeg kan ikke se hvad der er hvad så jeg bliver nød til at lade det hele gro indtil jeg kan se det ordenligt. Hvis nogen ved hvordan en sød peber plante ser ud og kan skille den fra mængden så skriv gerne..
små tomat og cherrytomat planter

squash som mislykkedes at holde oppe med pinde og min korona jordbær som var en af de få overlevende jordbær af dem som stod indendørs.

mine solstik stiklinger. Den i engangskoppen klarer sig fint.. Dem i posen er lidt svitset på bladene..

æggebakken som jeg lod stå ved min bror. purløg, dild, kepaløg

den anden æggebakke som overlevede ved min bror, alt sammen hovedsalat.

De nysåede planter i min flamingokasse på altanen. spinat, sukkerært, kepaløg, persille samt en æggebakke fra min bror hvor der var sået kryddermix men ingen af dem spirede.

Kartoffelplanter.

En knækket krybebønne. Kan være det er vinden der knækkede den når planterne kommer ud og bliver luftet.

mine gulerødder i mælkekartoner
en anden kryddermix som stod ved min bror hvor der kun er tre små planter eller ukrudt eller hvad det er som er spiret.
kepaløg, porre, purløg, spinat

Krybebønne

krybebønnen har fået blomster
I denne bakke er krybebønnen og ærten blomstret

Min hovedsalat. Er den mon klar til at blive spist?

mine jorbærplanter

nogle af dem er kommet i blomst


en anden sort jorbær planter

De to dyrebare miniagurk planter har taget lidt skade efter først at være totalt gennemblødt og så at blive tørret ud efter flere dage uden vanding efter jeg kom hjem. Jeg har nok overdrevet lidt med tørringen.
De har det ikke så godt nu men jeg håber de kommer sig. I kan se dem her.


.







Hvis du undrer dig over hvorfor der ikke er min blåbær, hindbær, brombær på billederne på min altan så er det fordi de er blevet flyttet til den have jeg har fået til brug, hvor de står og soler sig på græsplænen inden de skal i jorden. her kan de ses.
Kartoffel, blåbær, gulerødder, hindbær
kartoflerne blev meget lange og ranglede da de nok fik for lidt lys og der blev ikke de store at høste. de skal nok bare smides ud..

brombær planten. den er vokset meget siden sidst.
Min rabarber plante. Har plantet den i jorden.
Det var et lille småkig på den have jeg har fået til brug, men der kommer selvfølgelig mere så følg med på bloggen..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar