Translate

fredag den 14. juni 2013

Dybdegravede højbed færdigt

Nu er jeg endelig blevet færdig med det dybdegravede højbed..

Som i kan se har jeg bare gravet uden om planterne da de ikke kan flyttes før om efteråret, og jeg har gjort bedet lidt breddere osv.
Mens jeg gravede fandt jeg en masse mursten og fliser og andre mærkelige ting som i kan se der ligger på terresen på billederne. Jeg tog selvfølgelig alt op fra jorden som jeg fandt på min vej så de ikke vil forstyrre rødderne og kan være jeg kan bruge fliserne til at lave nogle kanter eller noget med.
Der var også mange marksten som jeg også samlede i en dynge og der var meget plastik som jeg også fik samlet og smidt ud, så jorden er blevet renset godt og grundigt.

Nu mangler der kun at blive jævnet og spredt et lag så-jord ud på jorden.
Min opskrift på så-jord er en som jeg fandt på havenyt her.
Man blander lige dele normalt havejord fra egen have, omsat kompost og sand.
og hvis din havejord allerede er ret sandet kan sandet undværes helt eller delvist.

Komposten skal være harpet (dvs. siet for grene og andet som ikke er omsat).

På dette billede har jeg taget en murebalje med hønsenet over for at si komposten.
Alt som bliver siet fra smider jeg over i trillebøren og den rene kompost kommer ned i murebaljen.


Alt den rene kompost ligger jeg på opskårne plastikposer.













Nu er det tid til at blande så-jorden.

Først tager jeg en spand god havejord.
Den jord som er nede under kompost bunken er god, men man kan også bruge noget fra andre steder, hvis man har noget som ikke stammer fra under græsplænen.
Men man skal selvfølgelig tage jord som der ikke er kompost i så man følger opskriften for ellers bliver blandingen for stærk og rødderne på de nysåede planter vil blive svitset.

Man kan nemt se forskel på almindelig havejord og kompost.
Komposten er mere fed jord, og mere olieagtig. og almindelig havejord er mere tørt, løst og sandet og har en lysere farve og er ikke fyldt med pinde og andet kompost som ikke er omsat.

Det nemmeste er nok at gøre som jeg har gjort.
Først tager man alt den kompost man får brug for til blandingen og sier den og ligger den tilside på et stykke plastik for eksempel.
Så tager man resten af komposten og det ikke omsatte kompost som grene osv. og skraber sammen ovre i hjørnet af kompost bunken. Man skraber mere og mere af indtil man når ned til den almindelige havejord uden kompost i. Men pas på med ikke at skrabbe for meget af for så for man for meget almindelig havejord i sin kompost bunke ovre i hjørnet.

Når man er nået ned til den almindelige havejord begynder man bare at tage løs. Fyld en spand med almindelig havejord.

Derefter fyld en spand med den rene harpede kompost.













Hæld 1/3 af spanden med almindelige havejord i en trillebør.













Ødelæg eventuelle klumper.














Hæld 1/3 af spanden med kompost i trillebøren. Spred det godt ovenpå den almindelige jord.











Jeg havde lidt brugt spaghnum tilovers som jeg brugte i blandingen, fordi jeg ikke havde særlig meget sand. Det giver samme effekt nemlig at løsner jorden og ilter den.
Når jeg siger brugt spagnum mener jeg den spagnum fra de planter som skal udplantes og spagnummen er derfor ikke fyldt med alt den gødning som den ville indeholde hvis det var nyt, og derfor vil det ikke svitse rødderne, hvis der ikke kommer særlig meget i.
Jeg brugte nok et par håndfulde eller hvad der kan være på en spade til hver trillebør.

Jeg havde ingen sand liggende så jeg fik et par poser strandsand af hende damen som har haven.
Man kunne selvfølgelig også bare hente et læs sand fra stranden hvis man ikke lige havde noget.
Jeg kom ca. lige så meget sand i som spagnum, så hvad der kan være på en spade.


Hæld derefter 1/3 mere af havejorden i fra spanden.
Derefter 1/3 kompost fra den anden spand.
Og så den sidste 1/3 af havejorden og den sidste 1/3 af komposten.







Nu er der i blandingen:
- 1 spand ren kompost
- 1 spand almindelig havejord
- 1 spade strandsand
- 1 spade brugt spagnum









Bland det godt med en greb fra alle sider.

Spred det udover jorden i et nogenlunde ligedelt lag. Husk at hele jordstykket skal være revet og jævnet før dette.

En trillebørfuld dækker ca. 4 kvadret meter.
Som i kan se på billedet er det svært at fordelle såjorden jævnt over det hele, så derfor må man rive lidt i det så det bliver fint fordelt.

Når alt er dækket med såjord og er fordelt og jævnet så er jordstykket klar til såning, plantning osv.

men som i kan se har jeg allerede plantet lidt da planterne var ved at dø af ventetiden, men det kan i læse mere om i næste indlæg.

Der hvor der ikke skal sås men kun udplantes store planter behøver man selvfølgelig ikke at fordele såjord, men det er nu meget rart at få blandingen fordelt ud over hele jordstykket alligevel så man ikke behøver at tænke på det i fremtiden hvis man skal så noget hvor der ikke er såjord.

- Se 1. del af dybdegravede højbed her -

Følg med i de næste indlæg hvor jeg planter og sår i jorden.

1 kommentar:

  1. Hej med dig. Sikke en god og spændende beskrivelse af denne del af din rejse. Du er god til at forklare hvad du gør. Jeg håber, at du fortsætter det gode arbejde og holder gejsten oppe.
    Alt godt,

    SvarSlet