Translate

søndag den 23. juni 2013

Månedsjordbær - stratificering

Jeg har for nogle måneder siden prøvet at så "Månedsjordbær" (Fragaria vesca var semperflorens) men uden held, da de ikke ville spire. Jeg har siden hen prøvet igen men også uden held.

Der stod på pakken "Stilles mørkt til spirring" hvilket jeg også gjorde 2. gang

Så jeg spurgte på havenyt.dk og jeg fik afvide at jeg skulle stratificere dem. Hvilket betyder at jeg skulle ligge frøene i en lynlåspose med fugtig spagnum og så ligge dem i køleskabet i en måned (hvor der er mørkt og koldt). Når de så var spiret i posen skulle de omplantes og stilles lyst.

Jeg prøvede det og lagde nogle frø i køleskabet samme dag som jeg såede de andre planter i 3. sårunde (i starten af juni)

og efter et par uger begyndte der at komme nogle hvide tråde i posen og frøene begyndte at lave rødder og spire.

I går (22-06-2013) kiggede jeg til dem igen og jeg så at de havde fået små blade, og jeg besluttede mig for at få dem omplantet straks.

 Her er de så. 4 stk. Månedsjordbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar