Translate

onsdag den 19. juni 2013

Den komplette køkkenhave

Så er jeg endelig blevet færdig med køkkenhaven..

Jeg har forspirret planter helt tilbage fra marts som har vokset sig store:
http://rejsenmodselvforsyning.blogspot.dk/2013/06/tilbage-fra-ferie.html

Jeg har lavet græsplænen om til et "dybdegravede højbed":
http://rejsenmodselvforsyning.blogspot.dk/2013/06/klargring-af-kkkenhave.html

Forspirret lidt mere (uge 22):
http://rejsenmodselvforsyning.blogspot.dk/2013/06/3-sarunde.html

Hældt såjord udover jord stykket:
http://rejsenmodselvforsyning.blogspot.dk/2013/06/dybdegravede-hjbed-frdigt.html

Og jeg har plantet de fleste af de planter ud som jeg havde på min altan:
http://rejsenmodselvforsyning.blogspot.dk/2013/06/de-frste-planter-i-kkkenhaven.html
Jeg har dog ladet 1 eller 2 af hver slags plante blive på altanen.

Derudover har jeg såede nye frø i rækkerne (uge 24) langs med de forspirrede planter, og jeg har fået mange nye planter.

Lad os se hvad det er blevet til.





Som i kan se er de 3 rhododendron som stod her på hjørnet blevet flyttet til andre steder i haven, så der er blevet plads til et jordbær/solbær/stikkelsesbær/blåbær-bed.

Her er alle de planter som er i køkkenhaven.
Nogle er forspirret på altanen, andre har jeg fået.
 Her de hindbær planter jeg har fået af Lotte Kramer fra deljorden.dk
 og det samme her..
 Her er de jordbærplanter jeg fik af Elsebeth Brandenborg fra deljorden.dk
Er dem som er i sidderne i de to parallelle rækker..

Planterne imellem jorbærrækkerne er solstik, solbær, og blåbær.
 Solstik (Josta).
Er blevet rigtig fin siden jeg modtog en stikling med posten fra Freya Grossmann fra deljorden.dk
 Solbær.
Også fra Freya Grossmann.
 Blåbær plante fra min altan.
 Brombærplante fra min altan.
Pælen til at binde den op af fik jeg af haveejeren. Tak for den.
 brombærplanten er kommet i blomst.
 Hindbærplanten fra min altan.
 Den store busk er haveejerens og den må blive stående, men den er spiselig (er en Løvstikke og kan bruges til f.eks. kogte kartofler). Rundt om den har jeg lavet et jordbærbed.
De røde sten er fliser fra den terresse som jeg har fået på mit stykke jord, og dem har jeg lavet en kant af rundt om bedet og til at opdele de forskellige sorter.
Det lille hjørne med de to grå sten er en enkelt korona/polka jordbær.
De grå sten er nogle af de mange sten jeg fandt da jeg gravede hele køkkenhaven.
 Dette er den samme slags jordbær som de to rækker jeg viste tidligere.
 Dette er jordbær som jeg har fået af haveejeren da de havde spredt sig vildt mellem fliserne og rundt omkring som ukrudt.
Tak for dem.
 Her er den korona/polka jorbær fra min altan.
Jeg håber den overlever. Den så ud til at være helt visnet væk men har skudt et nyt sæt blade op fra jorden så den får en chance.
Dem til venstre er de samme som før fra haveejeren.
Dem til højre også dem som jeg har fået fra Elsebeth Brandenborg men en anden slags som der kun var nogle få af.
 her er der en god sjat rabarberplanter som er blevet fordelt i 8 klatter.

Den store plante oppe i venstre hjørne er den jeg fik af Elsebeth Brandenborg sammen med jordbærene. Det var bare en lille rod da jeg fik den men nu er den blevet stor og flot.

Den nede i højre hjørne er en jeg fik af Lotte Kramer.

Resten har jeg fået af en dame som også lånte mig en cykeltrailer til at transportere alle mine planter ud til køkkenhaven. Tak for det.
 Her er en række Blomkål som også er fra Lotte Kramer.
 Her er 2 peberfrugt planter hjemme fra altanen.
Det er ivertfald fra 2 potter men ser ud til der er mere end 2 planter.
Jeg kan ikke huske om jeg såede 2 planter i hver potte eller om de bare har forgrenet sig eller hvad der er sket.
 En artiskok plante fra Lotte Kramer.
Her er 2 røde løg som har fået stilke. Dem fik jeg af haveejeren, bare for at prøve og se hvad der ville ske.














Jeg har som sagt lavet rækker af planter som er blevet sået og hvor der også er forspirrede planter i rækkerne. De kommer her.
De våde pletter i venstre side er blomkål og de to røde løg som jeg omtalte før.

Efter det kommer den første række som er frø jeg har modtaget med posten fra Mette Egelund Julin fra deljorden.dk

Jeg modtog disse frø:
- Mauritansk Rødmalva
- Tagetes "Ildkongen"
- Blå Pragtsnerle
- Valmue (lilla)
- Blåhoved "Gilia capitata"
- Dusk salvie "Blue monday"
- Anis isop (hvid)
- Nicotiana Sylvestris

Tak for dem Mette.

Dog havde jeg ikke plads til at så dem alle så jeg såede 3/4 række med Nicotiana Sylvestris som er en tobaksplante, og 1/4 række med krydderurten Anis isop (hvid).

Næste rækker er pastinak og vintergulrødder og noget andet som jeg har glemt.

 Rækken ud for den høje pind er majs. Rækken til højre for med græsklumpen er porrer. Jeg troede fejlagtigt at jeg havde forspirret en porre men det var nu bare noget græs.

Alle pinde og snore kan jeg takke haveejeren for at ha givet mig.
 Rækken til venstre er forspirrede hovedsalat.
Til højre for dem er der 2 forspirrede squash og en enkelt længere nede som er blevet sået direkte i jorden.

til højre igen er der nogle forspirrede krybebønner og bagved dem er der blevet sået stangbønner fra en pakke frø som jeg fik af Lotte Kramer. Pindende er allerede blevet sat i jorden så de selv kan finde sig til rette når de kommer op.
 Til venstre er mine forspirrede tomatplanter.

længeste nede bagved er nogle fra mine egne frø af Solanum Lycopersicum (alm. tomat) og Solanum Lycopersicum (cherry tomat)

og længere oppe er tomatplanter som er sået med frø som jeg fik af Tony Bülow fra deljorden.dk

til højre for tomatplanterne er der sået en række persille.
Der er en enkelt i starten af rækken som er en der er blevet forspirret hjemme fra altanen.

Til højre igen er der oregano.
Og så er der sukkerært (pisum sativum). Den første del med snore er fra flamingokassen som blev sået i 2. sårunde (uge 18). Derefter er der sukkerært igen men de blev først sået i 3. sårunde (uge 22). Det sidste stykke er blevet sået med en anden slags ærter, og er sået direkte i jorden.

Den sidste række gemmer sig bag ærterne og er purløg. Den kan i se flere billeder af længere nede.
Så er vi kommet til rækkerne som går på tværs af de andre.

Det første stykke hvor der ikke er blevet vandet er et område med 4 rækker lagte kartofler.
 Så kommer vi til rækkerne med frø.
Den første til venstre er 1/3 Icebergsalat (fik jeg fra haveejeren. tak) og 2/3 sommergulerod.

Næste række er Radis (også fra haveejeren). fik nok sået lidt for mange. Men kan være jeg kan nå at så noget andet bagefter da de spirer ret hurtigt.

Den næste række er bladdild, hvor jeg også såede for mange så derfor såede jeg oveni med nogle pastinak på ca. 2/3 af stykket.

Næste række er Vårsalat (også fra haveejeren).

Så er vi kommet til rækken med Spinat, hvor i kan se at der allerede er plantet nogle forspirrede fra flamingokassen (fra 2. sårunde uge 18) i starten af rækken.

Så er der en række med kepalløg hvor der også er et par forspirrede fra 2. sårunde fra de æggebakker jeg havde sået i (dem i flamingokassen døde. formegentlig fordi jorden ikke var stampet nok som den jo skal være ved løg).

Næste række er sommergulerod, hvor der er forspirrede gulerødder helt tilbage fra 1. sårunde (uge 13) og 2. sårunde.

Den sidste række helt til højre er vintergulerødder fra havejeren.

Her kommer et par nærbilleder af de forspirrede planter som er i så-rækkerne.
 Hovedsalat.
 Squash
 Krybebønne
 Krybebønne, med bønner på.
 Tomatplanterne.
 Tomatplanterne.
 Persille.
 Sukkerært.
Snorene trænger til at blive stramt lidt op, men det er blevet fikset siden jeg tog billederne.
 De mindste sukkerært planter mangler stadig snore, men det er også blevet fikset siden jeg tog billederne, for jeg har nemlig sat bambuspinde til hver plante, som er viklet rundt om top snoren så de står solidt i bund og top.
 Purløg.
Sommergulerødder
 Spinat.
 Bladdild.
 Kepalløg.
Forspirrede kartofler fra 1. sårunde.
Er blevet hyppet (kommet jord op om sidderne).
Jeg håber det ikke er for sent de er kommet i jorden for de var allerede begyndt at producere kartofler og potterne var godt proppet så bliver spændende om den får lavet flere kartofler end de få der allerede var på planterne.

Her er en lille demonstration af hvordan jeg lagde mine kartofler.

 Først gravede jeg en lang rende, og nede i renden smed jeg noget hestemøg som jeg havde tilovers fra da jeg gravede køkkenhaven, og så spredte jeg lidt jord ovenpå møget igen så kartofler ikke ville blive svitset ved direkte berøring, og så lagde jeg kartoflerne ned i renden med spirerne opad i 8 cm dybde til de tidlige kartofler med 30 cm. afstand (pinden på billedet er en målepind på 30 cm).
Hovedafgrøden lagde jeg i en dybde på 12 cm., og de skulle have haft 45 cm afstand men de fik kun 30 ligsom de andre da jeg ikke havde plads til dem alle ellers. Der var som sagt 4 rækker i alt (+ 6 kartofler udenfor bedet op af hindbærplanterne) og mellem rækkerne skal der være 45 cm mellemrum. Jeg har lavet 2 rækker tidlige kartofler og 2 rækker af hovedafgrøden.

 Under hver kartoffel lagde jeg noget fåreuld som jeg havde fået at Lotte Kramer. Det vil give næring når de går i forådnelse og det kan også holde lidt på fugten i jorden.

Jeg fik en pose kartofler af haveejeren som havde spirer.
Og jeg havde også selv ca. 12 stk. liggende som jeg havde forspiret.














Følg med på bloggen og se når de nye frø spirer op fra jorden, og når de forspirrede planter engang skal høstes.

2 kommentarer:

  1. Hold da op - der er sket meget, siden jeg var inde og snuse sidst - flot arbejde!

    Dog lige et tip, som du kan bruge til næste år: Majs skal ikke sås i en række, men i "blokke" med en afstand på 30-35 cm mellem planterne, da de ellers vil have svært ved at bestøve hinanden.

    Fortsat god fornøjelse - spændende at se, hvor meget du kan høste :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din ros, og det med majsene har jeg godt læst om, men først efter jeg havde sået hele haven til så der var det forsent..

      kan man evt. hjælpe dem med at bestøve hindanden på en eller anden måde?

      Slet