Translate

søndag den 19. januar 2014

Såning af rug som efterafgrøde og jordbehander


I starten af november mens jeg stadig igang med gravningen af den nye have, tænkte at jeg hellere måtte fået sået noget rug i bedene inden det blev for sent..
Rug er næsten det eneste som kunne gro på det tidspunkt, så det var hvad jeg såede alle bedene (eller de bede som var færdige på det tidspunkt: 1, 2, 3, 4, A).
 Hvis ellers den kan nå at gro lidt inden vinteren rigtig kommer så, var mit håb at den kunne holde den løse luftig jordstruktur som jeg havde forsøgt at lave i bedene, samt give lidt liv i jorden indtil foråret kommer.
 I bed 2 brugte jeg en lidt langtrukken metode, nemlig at sætte pinde i jorden med en bestemt afstand i enderne af bedet, og derefter bruge min målepind til at måle hvor jeg skulle prikke alle hullerne..



I første række lavede jeg hullerne ud fra den sorte streg, og i den næste ud fra den grønne, og i næste igen ud fra den sorte.. på den måde fik planterne samme afstand mellem sig i rækkerne og de blev forskudt fra planterne i nabo-rækkerne.

 Ved hjælpe af pindene i enderne fik jeg en nogenlunde præcis bredde mellem alle rækkerne.
Det tog alt for lang tid at måle op og lave huller på den måde.



 Og det tog også lang tid at putte frøene i hullerne bagefter..

Efter det rev jeg det hele.. undtagen  nede i hjørnet der har jeg eksperimenteret med noget såjord som blev spredt udover hullerne og revet ned i dem.
 I bed 3 lagde jeg hønsenet ud, hvorefter jeg prikkede et hul for hver hul i nettet.
Det var lidt hurtigere end før da jeg bare kunne prikke så hurtigt jeg ville, men det tog stadig lang tid, og der kom alt for mange huller pr kvadratmeter.
 sådan ser du ud med hullerne.
 og så spredte jeg frø udover den halvdel hvor der var huller og også på den halvdel uden huller.
Den halvdel uden huller blev frøene revet ned i jorden.
 det var ikke alle frøene som ændte nede i hullerne, men det er der ikke noget at gøre ved.
På halvdelen med huller blev der revet jord henover hullerne.
Nede i hjørnet har jeg igen eksperimenteret med såjord i hullerne, og et lille stykke har jeg også eksperimenteret med 1 frø pr. hul, og jeg har også prøvet med en kombination af de to.. se det hele på skitsen på sidste billede.

oppe i den anden ende har jeg prøvet at stampe jorden lidt med riven efter det var blevet dækket.
 Bed 4. Her rev jeg et 4 cm lag jord til side og såede først den ene halvdel af bedet, og derefter det samme på den anden halvdel. (venstre del stampet).
   
 


 


klik på billedet for at se forklaring..
Bed 1 var ligsom bed 4 bortset fra at under såningen begyndte det at regne og bedet blev meget mudret under rivningen, så halvdelen af bed 1 har jeg markeret blå for at huske det. Det kan jo være det har en indvirkning på hvordan planterne vil gro.
Bed A er ligsom højre del af bed 1 (4 cm. lag - IKKE stampet)..





Plantetallet pr. kvadratmeter er:
Bed 2 - mellem 510 og 594
Bed 3 - mange flere end bed 2
Bed 4 - Ca. ligsom bed 2 måske lidt mere
Bed 1 - Ca. ligsom bed 2 måske lidt mindre
Bed A - Ca. ligsom bed 2 måske lidt mindre

Det er godt at prøve lidt forskellige måder, og notere det ned, og se hvad resultatet bliver, så kan man lære forskellige ting om hvad der er godt for hvad, og hvad der har indvirkning på hvad. På den måde kan man lære mange ting af egne erfaringer fremfor at læse sig til alting, eller at gøre hvad alle andre gør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar