Translate

mandag den 20. januar 2014

Vinterdække, blade

 Samme dag som jeg fik planterne plantet ud i bedene, lagde jeg også blade ud.
Alle bedene fik blade undtagen de store bede (1, 2, 3, 4)..
 Alle bladene var nogle min udlejer havde revet sammen fra hans have, så det var nemt tilgængeligt..
 Jeg kom et lag på med en tykkelse af ca. 6-8 cm overalt.
 Man dækker jorden med organisk materiale, både for at beskytter planterne mod frost, men man kan også dække jorden hvor der ingen planter er, da det giver gode levebetingelser for nytteinsekter, og levende organismer i jorden, som alle er med til at give en god jordstruktur og en frugtbar jord.
 Lader man bare jorden ligge blottet hen gennem hele vinteren, kan man risikere at mange organismer i jorden dør, og man kan også risikere udvaskning af nærringstoffer, erosion, og en sammeklappet jord.
 Her har en jordbær plante fået "dyne" på.. jeg har brugt en blanding af græn grene, blade og alt muligt organisk materiale.. alt organisk materiale fra haven kan bruges..

 Jeg var også ude ved den have jeg har ved den ældre dame jeg kender fra Århus..
Der var ved at være tegn på efteråret og vinteren, så det blev også dækket..
Løvstikken er blevet klippet ned.
Rabarberne til venstre er også ved at tabe bladene, og forberede sig.
 Her er alle jordbærene.. De har spredt sig vildt siden de blev plantet..
 Og den kæmpe bladbede..
 Jeg gik igang med at klippe det hele ned..
Planterne er mindre sårbare overfor frost hvis de har et mindre areal af blade, så man kan beskytte dem ved at klippe dem lidt ned, og gøre dem mere kompakte, inden man dækker dem med blade..
Det svarer til når vi mennesker fryser, så står vi heller ikke og vifter med armene, men vi kryber sammen for at holde varmen.
 Så blev der spredt blade på de vigtigste planter..
 det meste blev dækket..
 men ikke selve jorden.. kartoflerne, gulerødder osv. var også lige gyldigt om det blev dækket..
jeg havde heller ikke blade til det hele..
Det var det..

Jeg fandt dog ud af et par uger senere at det hele var blæst væk i stormen, og lagde ud over hele haven, så jeg måtte selvfølgelig undskylde til hende som har haven.. næste gang er det nok bedre at bruge noget lidt mere tung materiale som bliver liggende.. måske gamle halv-komposterede planterester..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar